Strona/Blog w całości ma charakter reklamowy, a zamieszczone na niej artykuły mają na celu pozycjonowanie stron www. Żaden z wpisów nie pochodzi od użytkowników, a wszystkie zostały opłacone.

Nie wszystkie oświetlenie w rowerze są ważne, z którymi ryzykujesz mandat?

  1. Oświetlenie są w niektórych przypadkach obowiązkowe dla rowerów, aby były widoczne dla innych użytkowników dróg.
  2. Między zmierzchem a świtem, w tunelach lub w warunkach słabej widoczności muszą być używane, w przeciwnym razie możliwy jest mandat.
  3. Przednie światło, tylne światło i tylne światło odblaskowe są obowiązkowe i muszą posiadać homologację.

Jazda na rowerze stała się ulubionym środkiem transportu dla wielu ludzi, ponieważ pozwala im poruszać się w zrównoważony sposób, a jednocześnie zdobyć trochę ruchu. Jednak za każdym razem, gdy ktoś wsiada na jedno z tych dwóch kółek, musi być konsekwentny i przestrzegać zasad poruszania się rowerem, aby nie spowodować wypadku, a jeśli już wyjedzie na drogę, musi uważać na inne pojazdy, gdyż rowerzyści są jedną z najbardziej zagrożonych grup na asfalcie. Wraz z nadejściem jesieni i zbliżającą się zmianą czasu, zmniejsza się ilość godzin dziennych, dlatego warto pamiętać, jakie oświetlenie powinni mieć rowerzyści wychodząc z domu, dla bezpieczeństwa swojego i innych użytkowników dróg.

Kiedy należy je włączyć?

Aby być zawsze widocznym, trzeba nosić ze sobą różne oświetlenie, a jest kilka przypadków, w których ich użycie jest obowiązkowe. Po pierwsze, od zachodu do wschodu słońca, czyli od zmierzchu do świtu. Należy je również nosić podczas jazdy przez tunele lub metro o każdej porze dnia, a także wtedy, gdy warunki atmosferyczne nie pozwalają na dobrą widoczność, np. w deszczowy lub mglisty dzień. A co z resztą dnia? Korzystanie z nich jest wskazane, ale nie obowiązkowe.

Jeśli jednak zdarzają się sytuacje, w których używanie świateł jest obowiązkowe, trzeba wiedzieć, jakie powinny być zamontowane na ramie roweru. Nie wszystkie się nadają, ponieważ muszą to być oświetlenie homologowane przez UE, które są widoczne z odległości większej niż 300 metrów. Zgodnie z poradnikiem rowerzysty Generalnej Dyrekcji Ruchu Drogowego (DGT), obowiązkowe są dwa oświetlenie. zobacz więcej

Oświetlenie obowiązkowe

Pierwsza to ta z przodu, białe światło pozycyjne. Z tyłu roweru musi być zamontowane czerwone światło, a także nie trójkątny reflektor, również czerwony. Dodatkowo na szprychach kół i pedałach można zamontować opcjonalne elementy odblaskowe, ale muszą być one koloru żółtego.

Natomiast na drogach międzymiastowych, gdzie oświetlenie muszą być włączone, rowerzysta musi mieć na sobie odzież odblaskową, aby być widocznym dla innych pojazdów i użytkowników drogi w odległości 150 metrów. Oświetlenie do jazdy dziennej są opcjonalne, ale nigdy nie są złym pomysłem, aby rowerzysta był bardziej widoczny podczas jazdy po drodze w słońcu. Nie noszenie świateł lub niespełnienie wymogów, uwaga, oznacza mandat w wysokości od 80 do 200 euro.

Czy można używać świateł błyskowych?

Ale co z migającymi oświetleniemi? Niektórzy rowerzyści w ostatnich latach byli karani za ich używanie ze względu na to, co jest napisane w art. 15 Ogólnego Regulaminu Pojazdów, który mówi, że zabrania się używania świateł błyskowych z wyjątkiem kierunkowskazów i przewidzianych wyjątków. Co się dzieje, że przepis ten nie dotyczy rowerów, o czym DGT orzekł w 2018 roku, aby migające oświetlenie nie mogły być zgłoszone na rowerach.

Zatem oświetlenie błyskowe mogą być używane na drodze, gdy pozwalają na to warunki nocne lub pogodowe, o ile nie powodują olśnienia innych użytkowników drogi.

Aktywne oświetlenie rowerowe

Aktywne oświetlenie rowerowe polega na emitowaniu własnego oświetlenie z wykorzystaniem źródła energii. Głównym celem aktywnego oświetlenia jest widzieć, ale także być widzianym. Sprawdźmy, jakie rodzaje oświetlenia najlepiej sprawdzą się w rowerze. Oprócz tego przeglądu, sprawdź nasz artykuł na temat wskazówek dotyczących wyboru odpowiednich świateł rowerowych.

Zdejmowane światło jest interesujące, jeśli używasz kilku rowerów. Jedyną wadą jest to, że trzeba pamiętać o zdjęciu go z roweru podczas parkowania, aby zapobiec jego kradzieży. Odłączane oświetlenie są zazwyczaj zasilane bateriami.

Stałe aktywne oświetlenie rowerowe jest idealne dla zwykłego rowerzysty. Nie ma potrzeby codziennego zdejmowania i wymiany oświetlenie. Weźmy na przykład Lumotec IQ Avy N Plus firmy Busch Muller. Ta lampka rowerowa jest mocowana do widelca za pomocą zwykłej śruby.

Diody LED, reflektory halogenowe czy tradycyjne lampy?

Generalnie na tył zaleca się czerwoną diodę, zwaną też czerwonym światłem tylnym LED. Jest to bowiem światło mocne, ekonomiczne i niezawodne. Należy pamiętać, że widoczność boczna nie jest tak dobra jak w przypadku żarówki, ponieważ wiązka LED jest węższa. Z przodu mamy do wyboru kilka opcji. Na przykład reflektory z białymi diodami LED o dużej mocy (3 W) są bardziej wydajne niż reflektory żarówkowe. Modele te są kompaktowe, oferują dobrą autonomię i mają duży zasięg. Coraz więcej rowerów na dynamo wyposażonych jest w reflektory LED, które mogą zapewnić nawet 40 Lux.

Przy słabo oświetlonych drogach skuteczniejsze od zwykłych żarówek są reflektory halogenowe (> 20 lux). Jeśli jednak reflektory te są zasilane bateriami, ich autonomia jest niewielka. W rzeczywistości zużywają one dużo energii. Aby przeciwdziałać tej wadzie, powstały urządzenia z akumulatorami mocowanymi do ramy roweru. Są cięższe, ale niezbędne przy długich i częstych przejażdżkach. Na piaście znajdują się reflektory zasilane dynamem. Mogą one wynosić nawet 60 luksów.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY